2010-08-31 10:31:44

Vallásháborúk, pártcsaták, focimeccsek

Mi ezekben a közös? Hát persze, hogy a közönségük. Minden esetben arról van szó, hogy valaki, aki az egyik táborhoz tartozik, jobbnak gondolja önmagát az egyéb zászlók alatti szimpatizánsoknál. (Találunk jónehány szemléltető példát erre itt szűkebb közösségünkben. a Blogtéren is)


  PUSZTÁN AZÉRT, mert ők másban hisznek, másnak szurkolnak, mást választottak. Ez még nem lenne több egyszerű óvodai homokozó-vitánál. Hiszen nem árt vele senkinek. Amíg azt nem gondolja, hogy neki több jár pusztán a hovatartozásáért.  Azért amit választott vagy azért ahová született.

  No, itt kezdődik a baj. Az ember már csak olyan lény, aki csoportokban létezik és a csoporton kívülieket ott is akarja, tartani ahol vannak, miközben a maga csoportjának érvényesüléséért sok mindenre képes. Olykor a saját pillanatnyi vagy hosszú távú érdekei ellenére is, nem egyszer önfeláldozásra is képes. Jutalmul várja/kapja(?) a megbecsülést, előnyöket, védelmet a csoporton belül. S nem meglepő ez annyira, hiszen millióból talán egy olyan ember akad, aki egy életen át életképes önmagában, másokhoz tartozás nélkül, legyen az alkalmi szövetség vagy család, nemzet, galeri. Így aztán olyan könnyű törtetővé válni is, hiszen nem kell nekem magamnak személyesen elvenni a másét, rosszabb sorban tartani, bántani vagy elítélni, megtéríteni vagy kizárni. Majd elvégzi a csoport személytelenül és hatékonyan.
  Milyen pontos is volt Defoe maró szatírája a lilliputiak történetében, ahol véres háborúk ürügyéül szolgált, hogy melyik végén való feltörni a tojást. Könnyen nevethettek ezen, ha meseként olvasták, de korunkban nem ilyen-e a valóság?

  A hovatartozás jegyében kész a saját csoportját segíteni előnyökhöz jutni a többi rovására, vagy ha nem teszi, hát helyesli. Hiszen az élet verseny a túlélésért és az összes ember/csoport elérni vágyottak (élelem, pénz, hatalom, partner, kényelem) összege mindig valahogy mindig több mint az éppen rendelkezésre álló. Hát ki a könyökkel és előre a „mieink” jogaiért, mit sem számít mi ennek az ára. Ha valaki átállna, sikerült megtéríteni, jöjjön, csak mert többen leszünk vele. Persze csak a sor végére, hiszen nekem több jár, mert többet tettem a mieinkért.


Közhelyek? Bizony azok lehetnek, de nézz magadba, soha nem voltál részese ilyesminek? Tettekkel vagy hallgatással? Soha nem kapott el a csordaszellem heve?


Több vagyok én másoknál, akik más zászló alatt élik az életüket attól ÉS KIZÁRÓLAG ATTÓL, hogy például magyarnak és férfinak születtem, hogy nem hiszek semmilyen isten létezésében, hogy fehér a bőröm és barnából őszülni készülő a hajam, hogy szeretem a császármorzsát? (E rész tetszés szerint módosítható)


NEM VAGYOK TÖBB. És pusztán ezek miatt fikarcnyival sem jár több a javakból, mint NEKED.


Ha kicsit megállunk és gondolkodunk, elismerjük ezt többnyire. Nem kell hangosan kimondani vagy kitűzni a hajtókánkra. Elég lenne, ha eszünkbe idéznénk olykor. Átkozottul könnyebb lenne mindannyiunk élete.

24 hozzászólás eddig

  • Értékelés:
- Perama

1

Perama
2010-08-31 11:23:26

Kész szerencse, hogy azért vannak olyanok is, akik a "jussért" nem gázolnak át mindenkin és mindenen. Mégha a többiek "élhetetlennek" is tartják az ilyen típusú embert, én őket kedvelem.

- smatalin

2

smatalin
2010-08-31 11:28:07

Sajnos ők vannak kevesebben. S nem csupán a "jussról van szó".Nagyon sokan az "igazság" egyedüli letéteményeseinek tekintik magukat.Legyen szó közéletről, hitről (Vagy akár 'nemhitről', hiszen a "vad ateista lélek" hasonló a bigott vallásoshoz") vagy akár légyen szó magánéleti kérdésekről.

- Perama

3

Perama
2010-08-31 12:28:12

Az igazság egyedüli letémenyése, avagy a bölcsek kövének birtokosa senki sem lehet. Aki így hiszi magáról, az igen szűk tudattal rendelkezik. El kell tundnunk fogadni mások véleményét, mentalitását, életvitelét. Néha ez persze igen nehéz....

- totati

4

totati
2010-08-31 12:30:19

smatalin: Hitet nem tud egyik ember a másikba "belebeszélni". Ha mégis, akkor az nem hit. A hit személyes istenélményen kell alapuljon, különben csak vallás, elvont, üres teológiai eszme. Sőt: önámítás, aminek nagyon súlyos lelki trauma lehet a vége. Nehogy hinni merj Jézusban csupán az én szavamra! Én is azért hiszek benne, mert személyesen megtapasztaltam, hogy létezik.

- smatalin

5

smatalin
2010-08-31 16:49:31

Te személyesen "megtapasztaltad létezését", mi pedig jó páran "megtapasztaltuk nem-létezését".

- talema

6

talema
2010-08-31 16:54:22

#5
Néhány órával ezelőtt pontosan ezt akartam írni...

- smatalin

7

smatalin
2010-08-31 17:00:48

@talema:
;)

- Kósza

8

Kósza
2010-08-31 17:04:57

A kapitalizmus nem erről szól. A versenyről, az érvényesülésről.

- smatalin

9

smatalin
2010-08-31 17:19:25

@Kósza:
Tőlünk nyugatabbra valóban arról szól :-(

- Kósza

10

Kósza
2010-08-31 17:24:19

És itt? Talán az emberbaráti szeretetről?

- talema

11

talema
2010-08-31 17:26:29

Kósza!
A verseny önmagában nem azt jelenti, hogy keresztülgázolni mindenen és bármin, vélt és látszólagos, pillanatnyilag haszonnal kecsegtető szövetségeket kötve. És feljebb jutni sem csak úgy lehet, hogy valaki hullájára áll, hogy magasabb legyen... vagy annak látsszon.

- smatalin

12

smatalin
2010-08-31 17:28:29

@Kósza.
Nem. Pont az ellenkezőjéről.Azok az íratlan és írott szabályok, melyek arrafelé működnek, nálunk működésképtelenek.

- Kósza

13

Kósza
2010-08-31 17:28:49

Talema, mindig csodáltam a tévedéseid. :)

- talema

14

talema
2010-08-31 17:30:33

Én meg azt, hogy te mennyire tévedhetetlen vagy. A saját szemedben.

- Kósza

15

Kósza
2010-08-31 17:31:05

Smatalin, nyilván több világ létezik, mert én másmilyent látok.

- Kósza

16

Kósza
2010-08-31 17:31:50

Talema, örülök, hogy kezded belátni. :)))

- talema

17

talema
2010-08-31 17:34:41

Nem most kezdem, de valóban, néha elfelejtem. Köszönöm, hogy időről időre emlékeztetsz rá. :)

- smatalin

18

smatalin
2010-08-31 17:34:49

@Talema:
Erről szándékoztam írni
@Kósza: igen, a dolgok többféle módon is megközelíthetőek s a kérdéseknek-problémáknak nem csupán egy megoldása létezik.

- Perama

19

Perama
2010-09-01 12:40:55

@Talema: igazad van, a versenynek nem azt kéne jelentenie, mint amit 11-es sz. kommentedben leírsz. Mégis a "Való Világ"-ban a kapitalizmusnak (no meg globalizált szép új időszámításunknak IS) a "kishalak megeszik a nagyhalakat", no meg "az ember embernek farkasa" örökérvényű megállapításai érvényesülnek - sajnos. A "széplelkek" és "érzelmek" kora lejárt...

- talema

20

talema
2010-09-01 12:47:33

Peram!
"kishalak megeszik a nagyhalakat"
????????????????? Ezt meg mégis hogyan kell érteni?

- talema

21

talema
2010-09-01 12:48:29

Ja, elnézést, nem direkt maradt le a neved vége. Elnézést kérek ezért, Perama!

- wik377

22

wik377
2010-09-01 12:50:14

Kíváncsi lennék per ma az emberiség hány százaléka vállalna egy szerény,de biztos élethosszig tartó egzisztenciát a rájuk kényszerített fogyasztói-verseny-rabszolgalét helyett...
Hmm...

- wik377

23

wik377
2010-09-01 12:54:31

Avagy nem ott kezdődik-e az egész,hogy az egyik ember elkezdi zsarolni a másikat annak alapvető létfunkcióinak elkerülhetetlen szükségleteivel?

- Perama

24

Perama
2010-09-01 13:28:49

@Telama - sorry, természetesen "a nagyhalak megeszik a kishalakat"... A fordítottja még nem megy:-)))

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá ehhez a bloghoz. Belépnél? | Regisztrálnál?

A blog rövid leírása

After the storm

Rólam

Blogroll

Archívum

Kedvenc szerzők

Blogom címkéi



http://rss.viharutan.blogter.hu/
10Szavazz
Szavazz és a bejegyzés címlapra kerülhet